Nieuwe website? 7 tips!

7 tips van BUREAUBAS…

Je hebt een nieuwe website nodig. Maar waar moet je beginnen. Wil je vooral ‘iets online hebben?’. Of ga je het verschil maken met de content die je gaat plaatsen? Bij BUREAUBAS houden wij ons dagelijks bezig met deze vragen.

Voor een goede start helpt het als je jezelf een paar korte vragen stelt. We hebben even de tijd genomen om deze op te schrijven. Doe er je voordeel mee! Nog vragen? Neem dan direct contact met ons op. Vrijblijvend natuurlijk. We helpen je graag verder.

1. Waarom een nieuwe website?

Deze vraag ziet er makkelijk uit. Maar het kan al snel gecompliceerd worden. Wat wil je met de website bereiken? Is de website vooral bedoelt als online visitekaartje? Of wil je ook producten via de website verkopen? Dit heeft niet alleen gevolgen voor de te kiezen techniek ‘achter de website’. Ook het ontwerp zal dan anders zijn. Goed weten waarom je een nieuwe website wilt zorgt er voor dat de website straks goed aansluit op je bedrijfsproces.

Tip:
Een goede website is schaalbaar. Bespreek je ambities al tijdens de ontwerpfase.
De nieuwe website is dan ook al voorbereidt op een volgende stap.

2. Wat moeten de bezoekers van je website doen?

Oké, je weet nu waarom je een nieuwe website wilt. En er is veel mogelijk met een website. De volgende stap is om te bepalen welke ‘acties’ een bezoeker moet ondernemen om jouw doelen te realiseren; lid worden van je nieuwsbrief, je volgen op twitter, een brochure aanvragen of een product bestellen?

Tip:
Denk na over hoe je een bezoeker van je website aan je kan binden.
Een bezoeker zal zelden direct, de eerste keer, overgaan tot een aankoop (beslissing).

3. Wie ben je?

Wie ben je en waar sta je voor? Ben je misschien die betrouwbare zzp-er die zich als financieel adviseur verhuurt aan het MKB en het verschil maakt door middel van kleinschaligheid, waardoor je de kosten kan drukken en zo aantrekkelijker bent? Of ben je die startende ondernemer die nu nog een zzp-er is, maar binnen drie jaar wil uitgroeien tot een kantoor met vijf collega’s? Een goed ontworpen website helpt je bij het realiseren van deze ambities. En geeft je de uitstraling die het beste bij je past.

Tip:
Vraag eens aan een paar bestaande klanten hoe ze tegen jouw bedrijf aankijken.
Je zal verbaasd zijn wat anderen in je zien.

4. Wat kan je voor je bezoeker betekenen?

Stel je voor: Weekend. Regen. Eigen huis. Een lekkend dak. Wat is het eerste dat in je opkomt? ”Loodgieter bellen.” Woon je, bijvoorbeeld, in Amsterdam? Dan is de kans groot dat je Google gebruikt om te zoeken naar: ”Loodgieter Amsterdam”. De loodgieter die op dat moment (!) goed bereikbaar is, en die aangeeft ook buiten kantooruren te werken maakt dan grote kans om gebeld te worden.

Tip:
Verplaats je in de (gewenste) bezoeker van je website en creëer pagina’s rond de zoekwoorden die ze zullen gebruiken om jouw website te vinden. De zogenoemde landingspagina’s.

5. Waarmee maak je het verschil?

Wat is ‘het verhaal’ dat je gaat vertellen? En wat maakt dat de potentiële opdrachtgever juist bij jouw website die ‘klik’ ervaart? Misschien het feit dat je een familiebedrijf bent. Of juist de prijzen die je hebt gewonnen. Neem je de tijd voor een kopje koffie of werk je volgens een strak schema omdat je ‘zo georganiseerd bent’ (beiden goed hoor!)? Dat mag best onderdeel zijn van de website. Het geeft je organisatie karakter en kan net dat verschil maken.

Tip:
Graaf dieper dan het puntsgewijs plussen en minnen van jouw bedrijf en dat van de concurrent.
Juist een persoonlijke accent kan het verschil maken.

6. Welke doelgroep zal je bedrijf juist via het internet gaan vinden?

Een fysiotherapeut heeft vaak een erg diverse klantenkring. Ouderen die revalideren na een val, maar ook jongeren die wellicht last hebben van een sportblessure. De kans is klein dat de ouderen via het internet bij de fysiotherapeut terecht komen. Voor een fysiotherapeut is het goed zich hiervan bewust te zijn. Een website meer gericht op de jongere doelgroep heeft waarschijnlijk meer effect.

Tip:
Denk na over de samenstelling van je doelgroep en zorg dat je bewust bent van de verschillende behoeften binnen de doelgroep.

7. Wat spreekt je aan?

Wat past er bij jou en jouw organisatie? En wat vind je helemaal niets? Om zomaar uit het niets duidelijk proberen te maken hoe je website er uit moet zien is vaak moeilijk. Toch zie je dagelijks vele websites voorbij komen. Wat werkt wel en wat werkt niet. En waarom?

Tip:
Probeer de komende dagen bij te houden welke websites jou aanspreken, welke niet – en vooral wáárom.
Het maakt het gesprek met de ontwerper een stuk efficiënter.

Ben je er nog?

Ben je op zoek naar een website ontwerper / webdesigner? Moet de online versie van jouw visitekaartje professionaliteit uitstralen voor potentiële opdrachtgevers én mogelijke concurrentie omver blazen? Neem contact op voor meer informatie en een vrijblijvend gesprek.

Of bel: 06 30 72 28 41.

Meer informatie over online verkopen en AdWords.